Wednesday, December 16, 2009

Jadilah Mahasiswa yang Matang

Generasi mahasiswa di institusi pengajian tinggi masih terbelenggu krisis kurangnya pembudayaan keilmuan an keintelektualan dalam kehidupan mereka. Walaupun ramai yang mempunyai ijazah,diploma,sijil-sijil kemahiran dan sebagainya tetapi masih tidak berupaya untuk memanfaatkan ilmu-ilmu yang memperolehi di menara gading untuk memperkembangkan terutama kepada masyarakat di luar kampus. Sebagai contoh, ramai graduan yang menganggur kerana gagal memanfaatkan kebolehan. Boleh jadi terdapat kesilapan dalam menanam doktrin yang menyebabkan lahirnya golongan-golongan yang hanya menumpukan bidang akademik sahaja atau dalam erti kata lain “kejar pointer”. Hal ini telah menyuburkan “budaya peperiksaan” dalam diri mereka.

Konsep ini harus diperbetulkan kerana kita belajar bukan hanya untuk kecemerlangan akedemik semata-mata tetapi sedang mendalami ilmu yang boleh memberikan maslahah atau manfaat kepada diri dan masyarakat.

Oleh itu, generasi muda kini terutamanya mahasiswa perlu kembali kepada kefahaman yang betul bahawa menara gading adalah wadah belajar untuk memantapkan jasmani, emosi, rohani dan intelek agar mahasiswa hari ini menjadi islamic leadership pada masa akan datang..

No comments:

Post a Comment